Gefeliciteerd met je keuze voor ActiveCampaign! Een beslissing die je veel vrijheid en mogelijkheden geeft om jouw commerciële en servicewensen te kunnen vervullen.
Helaas zijn er nog wel een paar kleine dingen die gedaan moeten worden voor jij actief met ActiveCampaign kan gaan beginnen, maar als dat achter de rug is, begint jouw reis met Marketing Automation!
Je krijgt onderstaande informatie ook meestal voorgegenereerd aangeleverd van jouw account manager. Heb je deze niet ontvangen, vraag er dan naar.
Stap 1. Jouw DNS aanpassen.
Wellicht ben je bekend met de term, wellicht niet. Maar DNS is kort gezegd het telefoonboek van het internet. Elke website heeft een nummer (ip-adres) en dit telefoonboek zorgt ervoor dat jouw website niet op een getal (1234490) gevonden wordt maar op zijn naam (demomakelaars.nl)
Er zijn voor de juiste werking van ActiveCampaign een aantal aanpassingen nodig aan de DNS instelling van jouw domeinnaam. Deze aanpassing kan je meestal doorsturen naar het bedrijf dat jouw website (of dns) beheert. Of zelf aanpassen als jij zelf toegang hebt. Kom je er niet uit, dan kan je altijd jouw account manager vragen je te ondersteunen. Ook mag je als KeyVue licentiehouder de hulp inschakelen van onze partner Marketing Perron voor deze ondersteuning.
Welke aanpassingen moet ik maken:
Stap 1.A DKIM
Om er voor te zorgen dat e-mails verzonden uit ActiveCampaign niet gezien worden als ongewenst of spam moet er een DKIM record worden toegevoegd. In ActiveCampaign ga je naar 'Instelling -> Geavanceerde instelling' . Je kiest hier voor de optie: 'ik zal mijn eigen e-mail verificatie beheren.'
Vervolgens kan je jouw domeinnaam invoeren bij DomainKeys Identified Mail (DKIM)
Dit genereert de naam van het nieuwe DNS record. (TXT-gegevensnaam)
En de inhoud van het record. (TXT-gegevenswaarde)
Deze twee zaken mag je sturen naar jouw partner/beheerder of zelf verwerken in je DNS.
Stap 1.b SPF
De tweede stap om er voor te zorgen dat ActivCampaign niet gezien wordt als spam is het toevoegen van een SPF record.
Heb je nog geen SPF Record, maak dan een txt record in de root aan 'demomakelaars.nl.' met als inhoud: "v=spf1 include:emsd1.com ~all"
Heb je wel een SPF record - wat in de meeste gevallen zo is - vraag dan aan jouw partner/beheerder of doe dit zelf om aan jouw record include:emsd1.com toe te voegen.
Je hebt nu alles gedaan om zorgeloos e-mails te kunnen verzenden
Gebruik je meerdere domeinnamen, of wil je vanuit meerdere merken kunnen mailen? Herhaal bovenstaande stappen dan per domeinnaam.
Stap 2. Tracking.
Deze stap is optioneel, maar wel aan te bevelen.
Met het toevoegen van het ActiveCampaign trackingscript aan jouw website of Google Tag Manager krijg je de mogelijkheid binnen ActiveCampaign om te reageren op gedrag wat jouw leads doen op jouw website. Daarnaast geeft het ook inzicht in de rapportages.
In ActiveCampaign ga je naar 'Instelling -> Tracking'
Je vinkt tracking aan:
Voeg vervolgens jouw domeinnaam toe aan de vertrouwde lijst.
Vervolgens verschijnt daar onder de unieke trackingcode/traceercode die je kan gebruiken op jouw website of Google Tag Manager.
Je bent nu volledig klaar voor het gebruik van ActiveCampaign.
Heb je nog vragen, of wil je eens van gedachten wisselen hoe je dit het beste kunt inzetten? Neem dan contact op met jouw accountmanager.